Het Zanglab

Spanning in je keel – Voorkom het met deze 3 acties

Spanning in je keel. Veel mensen hebben er last van tijdens het zingen (en ook op andere momenten). Jij ook? Vooral als je kinesthetisch bent aangelegd kan het zijn dat je snel iets voelt in je keel.

Kinesthetisch? Wat is dat dan?

Even kort: je ben kinesthetisch wanneer je veel lichaamstaal gebruikt zoals ‘praten met je handen’ en als je veel voelt in je lichaam. Je voelt bijvoorbeeld dat je ribben breed worden als je inademt. Of je voelt de spieren in je keel aanspannen. Er zijn ook mensen die dit helemaal niet voelen of pas als er veel spanning is.

Kijk, dat je iets voelt in je keel wanneer je zingt of praat is niet zo gek. Er is namelijk activiteit daarbinnen en beweging. Dus als je daar gevoelig voor bent zul je dat opmerken. Dat is niet erg!

Het wordt pas een probleem als het een vervelend gevoel is, als je pijn hebt of als je merkt dat de noten niet lekker uit je keel komen en niet vrij klinken. Heb je hier last van? Dan is het tijd voor actie!

Actie 1 – Onderzoek waar de spanning vandaan komt

Denk eens even na. Ben je zenuwachtig als je zingt? Bang dat je een flater zingt? Dat je vals gaat bij die hoge noot? Dan komt de spanning waarschijnlijk daardoor. Het zit zogezegd ‘tussen je oren’.

Ga hier dan mee aan de slag. Ik heb een aantal blogs hierover geschreven dus check die even als je er meer over wilt weten.

Ik word gek van de zenuwen!

Waar je bang voor bent gebeurt!​

Actie 2 – Check je ademsteun!

Kies een lied dat je goed kent en waar een paar moeilijke stukken inzitten. Bijvoorbeeld die hoge noot of die ellenlange zin. Krijg je op die plekken last van spanning in je keel? Check dan je ademsteun! Leg eens je hand op je buik en voel of je buik een beweging naar binnen maakt tijdens het zingen. Dit moet een langzame, soepele beweging zijn met iets meer weerstand tijdens de moeilijke stukken. 

Actie 3 – Ga je lichaam voelen en ontspan!

Wat ik regelmatig zie tijdens de zanglessen is dat mensen allerlei spieren aanspannen. Spieren die geen enkele positieve invloed op het zingen.  Ze spannen bijvoorbeeld hun bovenbeenspieren aan of staan te zingen met gebalde vuisten. Voelen veel spanning in de schouders of zelfs in hun tenen! Allemaal acties bedoeld om controle te krijgen over hun stem. Maar dit is niet alleen nutteloos, maar ook nog eens verspilling van energie!

Herken je dit bij jezelf? Het kan ook zijn dat je het wel doet, maar zelf niet in de gaten hebt. Actie 3 is dan ook: ga voelen!  Zing en wees je bewust van de (onwillekeurige) aanspanningen van je spieren. Merk je dat je inderdaad met gebalde vuisten staat, probeer dan eens met losse handen te zingen. Loop eens langzaam rond terwijl je zingt als je last hebt van spanning in je bovenbenen. Voel je direct spanning ontstaan in je keel zodra je begint met een lied? Stel je voor dat je keel een grote buis is die niet veranderd van doorsnee terwijl je zingt.

Het aanspannen van de verkeerde spiergroepen, zoals de spieren in je keel,  kan een gewoonte zijn maar ook compensatiegedrag voor het niet of niet goed genoeg beheersen van de ademsteun.  En dat brengt je dan weer terug naar actie 2!

Tijd voor actie!

Dus wil je af van die spanning in je keel? Kom dan in actie!  Ik ben heel benieuwd wat het je gaat opleveren. Deel je het hieronder met me? Vind ik super!

Als het je in je uppie niet lukt, dan is de basiscursus Complete Vocal Technique geknipt voor jou! Klik op de knop hieronder voor alle info.

>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Marleen!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.