Spanning in je kaak - Het Zanglab

Wil je beter zingen? Ontspan je kaak!

Voel eens met je tong aan de binnenkant van je wangen. Voel je een streepje aan een of beide kanten? Dan ben je een kaakklemmer en/of tandenknasser.  Veel spanning zetten op je kaak is vaak een gevolg van stress of een verkeerde lichaamshouding.  Die stress uit zich meestal  ‘s nachts in het teveel aanspannen van de kaak. Herkenbaar? Verderop geef ik een paar oefeningen die je kunt doen om een ontspannen kaak te krijgen. Maar je snapt dat dit de uiteindelijke oorzaak van de stress niet verhelpt. Om dat te verhelpen zul je een ander pad moeten volgen.

‘De kiezen stijf op elkaar houden’

Waar is het verband met zingen?

Je kaak is met allerlei spieren verbonden met je gezicht, nek en rug.  Door het teveel aanspannen van je kaak beïnvloedt je ook de werking van je strottenhoofd dat zich in je keel bevindt.  De spieren rond je strottenhoofd spannen teveel aan waardoor het zich niet vrij kan bewegen en de stembanden hun werk niet goed kunnen doen.

Daarom is het voor het zingen heel belangrijk om een ontspannen kaak te hebben.  Dat wil niet zeggen dat je je kaak niet mag bewegen! Natuurlijk heb je je kaak nodig om je mond te openen zodat het geluid er uit kan komen.  Maar probeer teveel spanning te voorkomen.

Check de spanning in je kaak

Om te checken of je teveel spanning creëert tijdens het zingen kun je het volgende proberen:

  1. Open je mond en steek je wijsvinger verticaal achter je voortanden. Houd je vinger zo verticaal mogelijk.
  2. Voel dat je onderkaak een beetje teruggetrokken is t.o.v. je bovenkaak.
  3. Laat je kaak zakken en probeer deze te ontspannen (alsof je zittend in slaap valt)
  4. Zing nu een toonladder en hou de vinger nog steeds zo recht mogelijk (let niet op hoe het klinkt ;-))

De bedoeling is dat je dit kunt doen zonder dat je in je vinger bijt of deze diagonaal gaat staan.  Gebeurt dit wel dan is er teveel spanning in de kaak en is je onderkaak teveel naar voren aan het wijzen ipv naar beneden richting je nek.

Wat kun je doen aan de spanning in je kaak?

Werk aan de stress in je leven! Wat veroorzaakt de stress en zorgt er voor dat je teveel spierspanning hebt in je kaak, maar waarschijnlijk ook op andere plekken in je lijf?

Let op je houding! We hebben bijna allemaal de neiging om ons hoofd voor ons lichaam te laten hangen in plaats van het er netjes op te laten balanceren. Hierdoor ontstaat er veel spanning in je nekspieren en je schouderspieren. Dit heeft ook weer een negatieve invloed op je kaak.  Dus niet de hele tijd naar dat mobieltje turen terwijl je je hoofd naar voren laat hangen. En ook achter de computer goed opletten dat je je hoofd niet naar het schermt duwt terwijl de rest van je lijf achterblijft.

 ‘Ergens je tanden inzetten’

Verder kun je iedere dag wat kleine oefeningen doen om de spanning te verminderen.

Ik geef je 2 tips

  1. Open je mond en laat je kin richting je nek vallen. Plaats je wijsvingers aan beide kanten van je hoofd net onder je oren en voel dat daar 2 kleine kuiltjes ontstaan als je je mond opent. Dit zijn je kaakgewrichten.  Laat je mond open hangen en maak kleine subtiele masserende bewegingen over het kaakgewricht.  Dit helpt om de spanning los te laten.
  2. Zoek de kaakgewrichten op naast je oren en leg daar je middelvingers en je wijsvingers op. Ga nu in een langzame, zachte beweging richting je kin en masseer zo je kaak.

Doe dit zo vaak als lekker voelt voor je.

Natuurlijk valt er nog veel meer te vertellen over de kaak. Maar omdat ik zangcoach ben en geen fysiotherapeut hou ik het even bij wat ik nu met je gedeeld heb.  Heb je echt veel klachten die in verband kunnen staan met de spanning in je kaak, dan adviseer ik je om op zoek te gaan naar een fysio die hier in gespecialiseerd is.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie en ik nodig je uit om jouw verhaal hieronder te delen.

Heb jij het gevoel dat je kaak jou belemmert bij het zingen? Ik kijk graag een keer met je mee!

>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Marleen!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.