Houding Het Zanglab

Je houding tijdens het zingen – belangrijk of flauwekul

Als zangcoach zie ik natuurlijk heel wat mensen voorbij komen, jong en oud en iedereen heeft zo zijn of haar eigen houding.  Niet alleen tijdens het zingen, maar in het algemeen. De één staat fier rechtop met een houding van ‘hier ben ik’, de ander staat meer in elkaar gezakt en lijkt het liefst onzichtbaar te willen zijn. En vele varianten hiertussen.

Hoe staat jouw hoofd erbij?

Ik weet dat er heel wat gesproken wordt in de zangwereld over de juiste houding.  Hoe je moet staan, hoe je je hoofd moet houden, hoever je voeten uit elkaar moeten staan.

Zelf krijg ik hier eerlijk gezegd een benauwd gevoel van. Wanneer ik precies zo probeer te gaan staan, voel ik me direct helemaal opstijven, mijn spieren beginnen zich onmiddellijk aan te spannen en ik voel me totaal niet meer relaxt.

Ik ben dan ook geen voorstander van een opgelegde stijve houding.  Hoe zit dat bij jou? Ook last van , of vind je het juist prettig?

Natuurlijk is een goede, natuurlijke houding (zoals we van nature staan) belangrijk. Niet alleen bij zingen, maar in het hele dagelijkse leven.

En ik ben het er ook helemaal mee eens, dat we steeds verder van die natuurlijke houding af komen te staan.  Althans veel mensen, zeker degen die veel achter computer zitten en op hun mobiel kijken.

Wat is de goede stand van je hoofd?

Zelf heb ik ook erg de neiging om mijn hoofd VOOR mijn lichaam te plaatsen in plaats van erop.  Niet bevorderlijk voor mijn nek en schouders, want daar komt veel te veel spanning op te staan.  Je hoofd weegt namelijk ongeveer 5 kilo en als je dat gewicht niet netjes op je lichaam laat balanceren dan trekt een veelvoud van dat gewicht de hele tijd aan je nek en schouders.

Die moeten de hele tijd hard aanspannen om ervoor te zorgen dat je hoofd niet naar beneden valt.  Niet goed dus!  Met als resultaat nek-, schouder- en rugklachten.

Buiten dat gebeurt er nog iets anders als je je hoofd en 0f je kaak teveel naar voren plaatst. Er komt spanning in je keelgebied en daardoor ook spanning rondom je strottenhoofd.

Met als gevolg dat je stembanden moeite krijgen met het trillen en langer worden. Dus klink je niet meer vrij, maar geknepen.

Een mooie oplossing voor houdingproblemen: Alexander Techniek

In mijn zoektocht naar een goede oplossing om van die nek- en schouderklachten af te komen ben ik o.a. terecht gekomen bij de Alexander Techniek. Google het maar eens als je er meer van wilt weten.

Het is een bewegingstechniek die je leert om vanuit ontspanning te gaan bewegen op een natuurlijke manier.  Dus niet om je lichaam in een houding forceren die volgens jou goed is. Grote kans dat je dan juist de andere kant op overdrijft.

Niet eenvoudig want in de loop van de jaren heb ik heel wat verkeerde manieren van beweging ontwikkelt en probeer dat maar weer eens te veranderen.  Maar het principe spreekt me erg aan.

Want ook zingen moet in mijn optiek gebeuren vanuit ontspanning.  Dat wil niet zeggen dat zingen niet inspannend is. Zeker wel! Maar die spanning moet in het juiste deel van je lijf plaatsvinden en altijd in beweging zijn. Dus het vastzetten van je spieren hoort daar zeker niet bij.

Om op een goede manier te zingen beveel ik de houding aan op een manier die ik geleerd heb tijdens de Alexander Techniek oefeningen/

Je natuurlijke houding volgens Alexander Techniek

Ga staan en ga de volgende punten af in je lijf:

  • Je voeten: staan ze goed op de grond met je gewicht verdeeld over alle vlakken van je voeten die de grond raken? Niet te veel gewicht op bijvoorbeeld je voorvoet of juist je hielen, maar netjes verdeeld?
  • Je knieën: staan ze ontspannen, van het slot, en bevinden ze zich in een rechte lijn boven je voeten?
  • Je heupen: staan ze recht boven je knieën?
  • Je schouders: zijn ze ontspannen of trek je ze juist op? Als dit laatste het geval is laat ze dan los, laat ze lekker hangen. Niet optrekken of naar beneden duwen. Staan ze recht boven je heupen?
  • Je hoofd: rust deze relaxt bovenop je lichaam?  Niet VOOR je lijf, maar netjes balancerend bovenop je ruggenwervel?

Check deze punten en corrigeer waar nodig, maar altijd vanuit rust en aandacht.  Dus niet forceren of extra aanspannen van je spieren.

Wil je meer weten over deze techniek, google dan eens op Alexander Techniek.

Ik ben hier zeker geen expert in, dus ga op zoek naar een gekwalificeerde docent als je hiermee aan de slag wilt.  Echt een aanrader!

Ben jij een kaakmens?

Let ook eens op je kaak tijdens het zingen.  Steekt je kaak uit naar voren?  Voel je veel spanning in je kaak als je zingt of praat? Gebruik jij je kaak teveel in een poging om hogere noten te halen?

Iets om aandacht aan te besteden want dit beïnvloedt de klank van je zang in negatief opzicht.

Je houding en Complete Vocal Technique

In de CVT techniek gaan we er van uit dat veel zangproblemen eerder op te lossen zijn door het aanleren van de goede zangtechniek, waar ademsteun een groot onderdeel van is. Eerder dan door veel tijd te besteden aan het corrigeren van je houding.

Wanneer er echter een heel duidelijk verkeerde houding aanwezig is en deze ook duidelijk belemmerend is voor het zingen, dan gaan we daar zeker mee aan de slag.

Dus wat is dan een goede houding tijdens het zingen?

Dat is de houding waarbij het middenrif alle ruimte krijgt om zijn werk goed te doen. Dat betekent dat het gebied waar je middenrif zich bevindt vrij en open moet zijn.  Wanneer het je lukt om de natuurlijke houding aan te nemen zoals hierboven beschreven dan zal dit ook zeker het geval zijn.

Als je basis klopt en je middenrif plus alle ademsteunspieren de ruimte hebben om hun werk te doen, dan heb je de meeste ideale positie gevonden om te zingen. En dan maakt het niet meer uit of je zit, staat of ligt tijdens het zingen.

Een houdingsoefening

Een oefening die je zelf kunt doen om je ademsteun plus je houding te trainen is door tegen de muur te gaan staan terwijl je zingt.

Je hoofd, bovenkant rug en billen leunen tegen de muur terwijl je benen gebogen zijn en los van de muur.

Wanneer je in deze houding zingt kun je goed voelen hoe je ademsteun werkt en train je tegelijkertijd de juiste houding.

Wat voor persoon ben jij?

De houding die je aanneemt heeft vaak ook te maken met de persoon die je bent.

Ben je bescheiden, meer op de achtergrond, voel je je oncomfortabel als je voor publiek optreedt? Grote kans dat je houding dat weerspiegelt.

Waarschijnlijk sta je niet helemaal rechtop, maar een beetje ingezakt, afgezakte schouders, misschien een beetje achterop je voeten waardoor je licht naar achteren helt.

Sta je daarentegen bol van zelfvertrouwen, dan zal je houding ook dat weergeven. Recht op staand, meer op je voorvoeten leunend, rechte schouders en kin en borst vooruit!

Herken je jezelf hierin, of in een variant hierop? Heb je geen idee hoe je erbij staat?

Kijk eens in de spiegel of laat iemand anders een foto van je nemen. Liefst van de zijkant, dan kun je goed zien wat jouw houding is.

Dus is je houding belangrijk of niet?

Je houding is van belang, maar tegelijkertijd is het belangrijk dat je daar ontspannen in bent. Dus geen opgelegde stijve houding waardoor alle spieren zich aanspannen terwijl je juist ontspannen rechtop moet staan met minimale spanning om jezelf omhoog te houden. Als je dit kunt,  kun je vervolgens de spieren van je core gaan aanspannen in de juiste hoeveelheid om zo je ademsteun optimaal te maken.

Hoe zit het met jouw houding? Sta jij ontspannen op je voeten? Voel je spanning op plekken waar het niet hoort, zoals in je schouders of nek? Ik ben heel benieuwd! Laat je het hieronder weten?

>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Marleen!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.