Hoe leg je meer emotie in je lied?

Zingen met emotie - Het Zanglab

Dat was een vraag die ik vandaag kreeg van een zanger. Hij had een nummer gekozen van U2 en wilde dit graag met net zoveel gevoel zingen als Bono dat doet. En tegelijkertijd maakte hij zich ook zorgen over de hoge stukken in het nummer, want die kwamen er niet lekker uit vond ie.

Twee uitdagingen dus om mee aan de slag te gaan.

1. Hoe breng je meer emotie in wat je zingt?
2. Hoe haal je makkelijker die hoge noten?

Dit is hoe we het hebben aangepakt

Allereerst de emotie. Het is belangrijk om precies te weten waar het nummer of gaat. Dit kan zijn de betekenis die de schrijver er aan geeft, maar beter is nog de betekenis die jijzelf er aan geeft! Jij bent tenslotte op dit moment de vertolker van het lied, dus waarschijnlijk wil jij een boodschap overbrengen.

Concreet

  • Lees de tekst aandachtig door en vertel in je eigen woorden waar het voor jou over gaat.

Is dat voor jou duidelijk?

  • Bedenk dan voor wie je het lied wilt zingen. Je moeder, je man, een vriend(in). Aan wie wil jij de boodschap van het lied vertellen? Schrijf het op.
  • En dan is de volgende vraag: waarom? Waarom wil je dit verhaal vertellen? Wat is voor jou de achterliggende reden? Wil je iemand blij maken, overtuigen, ben je boos, superblij of juist verdrietig over iets?

Schrijf dit voor jezelf op.

Je weet nu waar het nummer over gaat, voor wie je het wil zingen en waarom.

  • Zie nu de persoon waar je voor zingt duidelijk voor je. Hoe ziet hij/zij eruit? Wat voor kleding draagt hij/zij? Wat is de locatie?

En nu zingen!

Ga nu het lied zingen met alles wat je hebt opgeschreven in gedachten. Ik weet zeker dat er nu veel meer emotie in je lied zit!

En weet je wat?

Grote kans dat uitdaging 2 ‘Hoe haal je makkelijker die hoge noten’ ook meteen getackeld is!

Heb je iets aan deze tips? Ik hoor het heel graag van je!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *